Velkommen til min blogg. Her vil du kunne følge ferden videre; i hjemmet vårt, livet vårt og aktivitetene våre.















onsdag 27. mars 2013

Årets påskekake, eplepai


DENNE PÅSKEN SKAL VI kose oss med god mat og drikke ! 

I sammenheng med at vi i morgen får kaffegjester har jeg "slengt" ihop en liten påskekake. Valget var enkelt, en Toscana eplepai, som skal serveres med is og kaffe, ute i solveggen om mulig :-))

Paideig: 3 dl hvetemel og 100 gr smør. Smuldres ihop, og tilsett 2 ss vann. Trykk deigen ut i ei paiform, og sett kjølig. 



Skrell 4 epler, og skjær i biter. Tilsett 2 ss sukker, 1 ts kardemomme og 1 ss sitronsaft. Sett blandingen til side, gjerne kaldt.

Fortek paideigen, etter ca 30 min i kjøleskapet. Stek v 200 grader i 10 min. 

Lag toscaglasuren : Smelt 150 g smør, bland i 150 g mandler, 1 3/4 dl sukker, 3 ss hvetemel, 1 1/2 ss kremfløte og 1 ss lys sirup. Gi blandingen et raskt oppkok og sett til side.


Legg eplebitene på den forstekte paideigen



Fordel så toscana blandingen over eplebitene. Og sett til stek. Nederst i ovnen i 20-25 min, ved 200 grader.




Og vipps så har man en kjempe god pai. Server med is eller vaniljekrem. Like god på sommeren som til påske! Har du litt tid til overs, så sett i gang. Du vil ikke angre :-))

Nå er det Påskekrim på NRK1. Og vi koser oss med brus og sjokolade. Herlige dager !!!



Trine





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar