Velkommen til min blogg. Her vil du kunne følge ferden videre; i hjemmet vårt, livet vårt og aktivitetene våre.















søndag 26. mai 2013

Oppskrift smørbrødterte


LEGGER UT EN SUPER ENKEL OPPSKRIFT  SMØRBRØDTERTE
(Som jeg har arvet etter min mor...)

Alle har vi vel i oppveksten fått servert en smørbrødterte? Tenker det var mer vanlig før, men gud så enkelt og fort gjort nå i disse sommerdager.  Jeg stekte bunnen på torsdag, og på fredag da vi ankom campen pyntet jeg den og satt den kjølig. Kjempe godt, og alle liker denne.. Små som store.. Og like god dagen etter - ta resten til lunsj!! 



Bunn
500 gr Hvetemel
40 gr 
Smeltet smør
20 gr Gjær
4 dl Melk
1ts Salt

Pynt/fyll
2 pk Majones
2-3 Kokte Egg
Agurk
Tomat
2 bx Picnic skinke

Bland mel, salt og gjær, benytt gjerne tørrgjær. Smelt smøret og bland smøret i melken, og bland i det tørre. Kjør gjerne deigen i en kjøkkenmaskin i ca 10 min. 



Når alt er kjørt godt i maskin, smører du deigen ut i ei form. Den skal nå heve i ca 1 time, lunt og varmt. Videre stekes i ca 20 min v 200C.


 Ferdig stekt blir den så stor og fin. Gylden og gjennomstekt


Del brødet i tre deler


På nederste del. legges det et lag med majones. Så picnic skinke. Du trenger en boks til hvert legg. Gjør det samme med andre del, etter at du har lagt det oppå her


På lokket eller toppen, legges det også ett lag med majones. Før man pynter med kokte egg, agurk og tomat.


Da ønsker jeg dere lykke til, og smakelig måltid!


Trine



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar